مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران
آخرین نظرات

مباحث سیالات و حرارت و ترمودینامیک، حدود 20 درصد سؤالات مرحله اول و مرحله دوم را تشکیل می دهند.

در ادامه مطلب به معرفی مباحث و منابع سیالات و حرارت و ترمودینامیک پرداخته خواهد شد.


مباحث سیالات و حرارت و ترمودینامیک، مطابق جدول زیر است : (روی عکس کلیک کنید.)





فیزیک مفهومی، جلد 2، نشر فاطمی



این کتاب در سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد ریاضیات مقدماتی است. این کتاب صرفاً برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول (پایه های هفتم، هشتم و نهم) برای آشنایی با مفاهیم فیزیکی مناسب است و برای درک بهتر و کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.




فیزیک پایه، جلد 2، ج بلت، نشر فاطمی



این کتاب کمی بالاتر از سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد توانایی حل معادله درجه یک و درجه 2 و مثلثات و هندسه است. این کتاب صرفاً برای شروع مطلعه فیزیک مناسب است و برای درک بهتر  و کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.





الفبای حرارت و سیالات، متقی پور، نشر دانش پژوهان جوان


 


کتاب الفبای حرارت و سیالات برای آزمون مرحله اول المپیاد فیزیک، منبع بسیار مناسب و کافی است. البته تعداد مسئله های آن کم است. در صورتی که دانش پژوه این کتاب را کامل و دقیق مطالعه نماید، برای آزمون مرحله دوم نیز مفید خواهد بود. برای تسلط بیشتر، دانش پژوه باید از کتابهای حل مسئله نیز استفاده کند.





مبانی فیزیک، جلد 1، هالیدی، نشر نیاز دانش



انتشارات و مترجمین مختلفی اقدام به انتشار ویرایش های مختلف این کتاب کرده اند. هر چقدر ویرایش قدیمی تر باشد (به خصوص ویرایش سوم)، محتوای کتاب بهتر است ! باید در کتابفروشی های قدیمی یا دست دوم فروشی ها دنبال ویرایش سوم بگردید.

معمولاً این کتاب به عنوان منبع اصلی برای مطالعه در سطح مرحله اول پیشنهاد میشود. آشنایی با مباحث مشتق و انتگرال میتواند شما را در یادگیری و درک بهتر مطالب این کتاب کمک کند. ولی در صورتی که به این مباحث آشنایی ندارید، نگران نباشید، همچنان می توانید این کتاب را با کمی تلاش مطالعه کنید.


 مبانی فیزیک - هالیدی - ویرایش 9 - انگلیسی





حرارت و ترمودینامیک، زیمانسکی، مرکز نشر دانشگاهی

ترمودینامیک تعادل، ادکینز، مرکز نشر دانشگاهی

مبانی فیزیک آماری و گرمایی، رایف، مرکز نشر دانشگاهی


     

     


مطالعه یکی از این کتاب ها برای دوره تابستانی کافی است. برای دانش پژوهانی که علاقمند به مطالعه مباحث حرارت و ترمودینامیک در سطح پیشرفته هستند پیشنهاد می شود. و مطالعه آن برای مراحل اول و دوم المپیاد فیزیک الزامی نیست ولی برای دوره تابستانی مناسب است.


 حرارت و ترمودینامیک - زیمانسکی - ویرایش 7 - انگلیسی





مکانیک شاره ها، دکتر آقامحمدی، دانشگاه الزهرا


این کتاب برای دانش پژوهانی که علاقمند به مطالعه مباحث سیالات در سطح پیشرفته هستند پیشنهاد می شود. و مطالعه آن برای مراحل اول و دوم المپیاد فیزیک الزامی نیست ولی برای دوره تابستانی بسیار مناسب است.