مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران
آخرین نظرات

از نظر بیشتر اساتید المپیاد فیزیک، یکی از مباحث مهم المپیاد فیزیک، الکترومغناطیس است.

البته اگر فقط مراحل اول و دوم المپیاد فیزیک در نظر گرفته شود، حدود 20 درصد سؤالات مرحله اول و 25 درصد سؤالات مرحله دوم از این مبحث مطرح می شوند. ولی در مرحله سوم المپیاد فیزیک (دوره تابستان - قبول شدگان مرحله دوم)، مبحث الکترومغناطیس معمولاً یکی از دو مبحث مهم دوره تابستان است.

در ادامه مطلب به معرفی مباحث و منابع الکترومغناطیس در المپیاد فیژیک پرداخته می شود.


مباحث الکترومغناطیس برای المپیاد فیزیک ایران به شرح جدول زیر است : (روی عکس کلیک کنید.)

لازم به توضیح است که مطالعه عمیق این مباحث، نیازمند آشنایی با ابزارهای حساب دیفرانسیل و مشتق و انتگرال دارد.




فیزیک مفهومی، جلد 3، نشر فاطمی



این کتاب در سطح کتاب درسی است. پیشنیاز ریاضیات این کتاب در حد ریاضیات مقدماتی است. این کتاب صرفاً برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول (پایه های هفتم، هشتم و نهم) برای آشنایی با مفاهیم فیزیکی مناسب است و برای کسب هنر حل مسئله لازم است به منابع دیگر نیز مراجعه شود.





فیزیک پایه جلد 3، ج بلت، نشر فاطمی


این کتاب برای دانش پژوهانی که به مباحث حسابان (مشتق و انتگرال و دیفرانسیل) آشنایی ندارند پیشنهاد می شود. مفاهیم تا حدی خوب بیان شده است ولی برای درک بهتر و عمیق تر مطالعه کتب دیگر لازم است.




الفبای الکترومغناطیس، جلد 1 و 2، متقی پور، نشر دانش پژوهان جوان

     

این کتاب در دو جلد منتشر شده است. جلد اول در مورد الکتریسیته ساکن و جاری و جاد دوم در مورد مغناطیس و القا است. این کتاب در سطح مرحله اول و تا حدی در سطح مرحله دوم می باشد.




مبانی فیزیک، جلد 2، هالیدی، نیاز دانش


انتشارات و مترجمین مختلفی اقدام به انتشار ویرایش های مختلف این کتاب کرده اند. هر چقدر ویرایش قدیمی تر باشد (به خصوص ویرایش سوم)، محتوای کتاب بهتر است ! باید در کتابفروشی های قدیمی یا دست دوم فروشی ها دنبال ویرایش سوم بگردید. در حال حاضر بهترین ویرایش موجود، ویرایش دهم ترجمه دکتر خوش نظر می باشد.

معمولاً این کتاب به عنوان منبع اصلی برای مطالعه در سطح مرحله اول و دوم پیشنهاد میشود. آشنایی با ابزار مشتق و انتگرال میتواند شما را در یادگیری و درک بهتر مطالب این کتاب بسیار کمک کند.


 مبانی فیزیک - هالیدی - ویرایش 9 - انگلیسی




فیزیک الکتریسیته و مغناطیس، راشد محصل، نشر کتاب دانشگاهی

   

این کتاب برای مطالعه و یادگیری مباحث الکترومغناطیس در سطح مرحله اول و دوم و مقدماتی مرحله سوم (دوره تابستان) بهترین منبع مطالعه است. مانند دیگر منابع الکترومغناطیس، این کتاب نیز نیاز به ابزارهای ریاضی مشق و انتگرال و دیفرانسیل دارد.




آشنایی با الکترودینامیک، گریفیتث، ویرایش 4، نیاز دانش


این کتاب از منابع مهم الکترومغناطیس در مرحله سوم المپیاد فیزیک ایران (دوره تابستان) است. مطالعه این کتاب نیازمند تسلط بر حساب دیفرانسیل و انتگرال و آشنایی با عملگرهای برداری (کرل و دیورژانس و ...) است.

 الکترودینامیک - گریفیتث - ویرایش 4 - انگلیسی
 الکترودینامیک - گریفیتث - ویرایش 3 - انگلیسی
 پاسخنامه تشریحی الکترودینامیک - گریفیتث - ویرایش 3 - انگلیسی




الکتریسیته و مغناطیس، نایفه، مرکز نشر دانشگاهی


این کتاب نیز از منابع الکترومغناطیس در مرحله سوم المپیاد فیزیک ایران (دوره تابستان) است. مطالعه این کتاب نیازمند تسلط بر حساب دیفرانسیل و انتگرال و آشنایی با عملگرهای برداری (کرل و دیورژانس و ...) است.