مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران
آخرین نظرات

- استفاده از مطالب این سایت برای آموزش دانش آموزان میهن عزیز، بدون تغییر و با ذکر منبع (ایرانفو IranPhO) بلامانع است.


یکی از انتظارات مشترک اولیا و دانش ­آموزان از مدارس، موفقیت در کنکور سراسری است. دانش­ آموزانی که واقعاً برای المپیاد فعالیت می­کنند، حتی اگر به هر دلیلی موفق به کسب هیچ مدالی هم نشوند نسبت به دیگر دانش ­آموزان درک عمیق­تری از دروس داشته و طبیعتاً در پایه دوازدهم (پیش­دانشگاهی) و کنکور موفق­تر از سایرین خواهند بود. 

برای مثال دانش ­آموزی که به طور جدی برای المپیاد فیزیک در حال مطالعه و تلاش است، به دروس اصلی رشته ریاضی فیزیک در کنکور به طور کامل مسلط می­شود و هیچ مشکلی در مورد آنها نخواهد داشت. این دروس شامل فیزیک متوسطه دوم، ریاضی دهم و یازدهم، هندسه دهم و یازدهم، حسابان یازدهم، حساب دیفرانسیل دوازدهم و قسمتی از هندسه تحلیلی دوازدهم است. پرواضح است که دانش آموزی که تا پایان پایه یازدهم این موارد را در سطح بالایی از کتب درسی مطالعه و تمرین کرده و سؤالات سطح بالای المپیاد را حل کرده باشد، حتی در صورت عدم قبولی در مرحله دوم المپیاد، هنگام مواجهه با سؤالات تستی کنکور به راحتی از پس آن­ها بر خواهد آمد و موفقیت او در کنکور تقریباً تضمینی است.


از طرفی مطالعه برای هر یک از المپیادهای علمی، باعث افزایش قدرت درک و تحلیل دانش­ آموزان می­شود و توانایی یادگیری آن­ها را به طور چشم­گیری افزایش می­دهد که باعث موفقیت دانش ­آموز در کنکور و حتی در مراحل بعدی تحصیلی دانشگاهی خواهد شد.

با دقت و بررسی نتایج کنکور سال­های گذشته، می ­توان به درستی این ادعا پی برد. نمونه­ ی کوچکی از رتبه ­های کنکور دانش ­آموزان المپیادی که نگارنده با آن­ها تا حدی آشنا بوده، در جدولی که پایین همین صفحه قرار دارد ذکر شده است.

اگر سری به دانشگاه­های مطرح کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و . . . بزنید، مشاهده خواهید کرد که بیش از 80 درصد مدال­ آوران و تلاشگران عرصه المپیادهای علمی در این دانشگاه­ها حضور دارند.

در کنکور سراسری 1395، رتبه 3 ریاضی المپیادی کامپیوتر، رتبه 4 ریاضی دارنده مدال نقره المپیاد شیمی، رتبه 5 ریاضی دارنده مدال نقره المپیاد ریاضی، رتبه 8 ریاضی دارنده مدال نقره المپیاد فیزیک، رتبه 9 ریاضی دارنده مدال نقره المپیاد ریاضی و رتبه 4 انسانی دارنده مدال برنز اامپیاد ادبی هستند.

اینها فقط المپیادی هایی هستند که توانستند رتبه تک رقمی کنکور را کسب کنند و بیشتر المپیادی های دیگر نیز رتبه های خوب دو رقمی یا سه رقمی کسب کرده اند.

در جدول زیر، اسامی، رتبه و رشته دانشگاهی قبولی تعدادی از فعالان و مدال آوران عرصه المپیادهای علمی در کنکور سراسزی ذکر شده است. این اسامی فقط نمونه ی کوچکی از تأثیر المپیاد در موفقیت کنکور سراسری است که اطلاعات آنها در دسترس قرار دارد.

 رتبه کنکور المپیادی ها - حجم: 419 کیلوبایت