مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران

Iranian Physics Olympiad (IranPhO) ایرانفو

مرجع المپیاد فیزیک ایران
آخرین نظرات

آزمون مرحله اول سی و پنجمین دوره المپیاد فیزیک ایران ، روز چهارشنبه 6 بهمن 1400 ساعت 9 صبح به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار شد. این آزمون که شامل 24 سؤال چندگزینه ای و 8 مسئله پاسخ کوتاه بود، 210 دقیقه وقت داشت.


 دریافت سؤالات آزمون مرحله اول سی و پنجمین المپیاد فیزیک ایران - بهمن 1400

 دریافت پاسخنامه تشریحی مرحله اول سی و پنجمین المپیاد فیزیک ایران - بهمن 1400

     این پاسخنامه تشریحی، به همت دانش پژوهان دبیرستان های علامه حلی 2 و 4 تهیه شده است.


کلید رسمی توسط باشگاه دانش پژوهان جوان منتشر خواهد شد.

نظرات (۱)

سلام، به نظر اقبال دانش آموزان به المپیاد ها(چه همین فیزیک ویا ریاضی) نسبت به چند سال پیش کم تر شده.

البته من این را با توجه به مشاهدات محدود خودم میگم.آیا شما که در این فضا هستید هم این قضیه رو تایید میکنید. اگر موافق هستین ممنون میشم اگه دلایل احتمالی که به ذهنتون میرسه رو به اشتراک بگذارید

پاسخ:
سلام. وقت بخیر.
بله، متأسفانه در کل علاقه دانش آموزان به شرکت در مسابقات علمی کمتر شده است.
دلایل متعددی داره که به نظر من مهمترین هاش میتونه این موارد باشه:
1. ترس از کنکور و بزرگ کردن بیش از حد کنکور توسط مدارس و مؤسسات کنکوری. به طوری که دانش آموز پایه نهم یا دهم که میتونه از وقتش خیلی بهتر استفاده کنه و مطالب رو عمیق یاد بگیره، بیشتر وقتش رو صرف کلاس های کنکوری و تست های تکراری و کلیشه ای میکنه.
2. تغییر سبک تحصیلی دانش آموزان و مطالعه سطحی مطالب (دیگه کسی علاقه ای به عمیق شدن در علم نداره چون یا فکر میکنه به دردش نمیخوره یا فکر میکنه در دسترس هست و هر وقت بخواد میتونه با یه جستجو توی اینترنت جواب سؤالاتش رو پیدا کنه)
3. تغییر سبک آموزش مدارس. قبلا مدارس فقط در حدی که دانش آموز مطلب رو یاد بگیره بهش تکلیف میدادند، الان برای اینکه هدف فقط کنکور هست، انقدر تکلیف و تست و آزمون برای دانش آموز تعیین میکنند که دانش آموز بیچاره وقتی برای مطالعه آزاد نداره. از طرفی قدیم ها مدارش دانش آموزان رو بیشتر به سمت فعالیت های علمی سوق میدادند، ولی الان بر عکس شده و همه فعالیت ها تحت الشعاع نتیجه گرفتن در کنکور شده تا از این راه مدارس بتونن برای خودشون رزومه ای دست و پا کنند و شهریه های آنچنانی بگیرند.
4. پر رنگ شدن بحث های مالی و مادی برای خانواده ها و به تبع آن برای دانش آموزان (که البته با توجه به اوضاع بی سرو سامان وضعیت اقتصادی تقصیری هم ندارند) که در نتیجه بیشتر دنبال راه هایی هستند که بتوانند زودتر به پول برسند (برای همین هست که نسبت داوطلبان تجربی به ریاضی الان 5 به 1 هست، در حالی که 20 سال پیش دقیقا برعکس بود. الان همه میخوان پزشک بشن چون فکر میکنن راحت تر و سریع تر به پول میرسند)

با وجود همه این مسائل، هنوز دانش آموزانی هستند که به یک رشته علمی عشق می ورزند و حاضرند براش وقت بذارن. اگر هم نگاه درست تری داشته باشیم، فایده المپیاد (هر رشته ای) و مطالعه عمیق مطالب اون رشته بسیار بیشتر از کنکور و آموزش های سطحی و تکراری هست.
همین هم باعث شده متأسفانه در حال حاضر تعداد دانش آموزان تحلیل گر و پرسشگر نسبت به گذشته خیلی کمتر شده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی